واکی تاکی

آیا استفاده از بیسیم های غیر مجاز، مجازات دارد؟

آیا استفاده از بیسیم های غیر مجاز، مجازات دارد؟

بیسیم که در اصطلاح برخی به آن واکی تاکی نیز می‌گویند، در موارد مختلف قابل استفاده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران‌های بزرگ، کوهنورداران، طبیعت گردها و غیره اشاره کرد. جهت آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله واکی تاکی چیست؟ را مطالعه نمایید. متأسفانه برخی به دلیل عدم آشنایی با قانون مجازات استفاده از بیسیم‌های غیر مجاز، اقدام به استفاده از این مدل بیسیم‌ها کرده و در آینده با مشکلات عدیده مواجه می‌شوند.

حال به صورت خلاصه اگر بخواهیم دلیل این امر را بررسی کنیم، این است که ممکن است در ارتباط پلیس و ارگان‌های امنیتی اختلال ایجاد کند، اما دلیل اصلی آن شنود گفتار ارگان‌های امنیتی است. بگذارید در این مورد مثالی بزنم، تصور کند افراد خلافکار مانند قاچاقیان قصد ورود به کشور را دارند، حال در صورت استفاده از واکی تاکی‌های غیر مجاز می‌توانند تمامی گفتارها را شنود کنند و به همین علت این مورد مجازات‌های سنگین دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع بیسیم از نظر قانونی

بیسیم‌ها از نظر قانونی به دو دسته مجاز و غیر مجاز تقسیم می‌شوند، بیسیم‌های غیر مجاز تنها برای ارگان‌های امنیتی مانند پلیس و نیروهای انتظامی قابل استفاده است. اما بیسیم‌های مجاز برای عموم افراد قابل استفاده است و می‌توانند از آن برای کوهنوردی، طبیعت گردی و نظیر آن استفاده کنند.

حال از نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمهوری اسلامی ایران، بیسیم‌هایی با برد کوتاه و فرکانس ثابت، مشخص و غیرقابل تغییر قانونی و مجاز هستند. بیسیم‌های مجاز برای مصارف بسیاری قابل استفاده هستند که عبارتند از:

  • مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ها
  • رستوران و کافه‌های بزرگ
  • نگهبانی
  • مراکز تفریحی مانند قایقرانی
  • شرکت‌های ساخت و ساز

کاربرد واکی تاکی

مجازات استفاده از واکی تاکی و یا بیسیم غیرمجاز چیست؟

احتمالا با توجه به صحبت‌های گفته شده در بالا این سؤال برایتان پیش آمده که مجازات استفاده از واکی تاکی و بیسیم غیرمجاز چیست؟ حال با توجه به تبصره‌های موجود اگر مامور قانون واکی تاکی غیر مجاز شما را مشاهده می‌کند، اجازه دارد آن را ضبط کرده و همچنین شما را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کند، جریمه نقدی در اغلب موارد، پرداخت دو برابر ارزش واکی تاکی است.

همچنین در موارد شدیدتر ممکن است فرد مجبر شود تا حبس بگذراند واز این رو ما به افراد توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان نه اقدام به خرید و فروش این مدل بیسیم‌ها کنند و نه از آن استفاده نمایید.

واکی تاکی (بیسیم) موتوکام 888

بیسیم واکی تاکی موتوکام ۶۶۶ برد ۲ تا ۴ کیلومتر(تکی)

واکی تاکی‌ها یکی از تجهیزات لازم برای افرادی است که به کوه، طبیعت و نظیر آن بسیار می‌رون، همچنین مناسب رستوران، کافه، مراکز آموزشی و غیره نیز می‌باشند، این مدل واکی تاکی دارای مجوز بوده و با امکانات بسیار می‌تواند کنار شما در همه جا باشد. حال واکی تاکی موتوکام 888 به صورت تکی به فروش می‌رسد.

  • مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • وزن مناسب 
  • کیفیت صدا و پخش عالی
  • برد مناسب

چگونه متوجه شویم که بیسیم مجاز است؟

حال که با مجازات استفاده از بیسیم‌های غیر مجاز آشنا شدیم احتمالا این سؤال در ذهنتان پیش آمده که چگونه متوجه مجاز بودن بیسیم شویم؟ در جواب این سؤال باید گفت، بیسیم‌های مجاز ورود قانونی به کشور داشته و در همان ابتدا بر روی آن سریال گذاری انجام می‌شود. این مدل بیسیم‌ها معمولا دارای ضمانت نامه و برخی نیز دارای کارت جهت استفاده می‌باشند. همچنین بایستی حتما از مراکز معتبر واکی تاکی را خرید نمایید.

همچنین می توانید با وارد کردن اطلاعات واکی تاکی در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن واکی تاکی را متوجه شوید. اما به طور کلی برای خرید واکی تاکی و یا بیسیم به موارد زیر دقت کنید:

  • واکی تاکی‌های مجاز به صورت تکی به فروش می‌رسند. 
  • اگر کلماتی مانند کلماتی نظیر فرکانس‌ شهروندی و یا باند UHF را مشاهده کردید از خرید آن خودداری کنید.
  • بر روی جعبه، سریال هک شده است.
  • توان خروجی تمامی بیسیم‌های مجاز 0.5 وات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *